Når et Ups bliver til glæde for mange…

Hov, skete der en fejl? Ja, der gjorde ikke!

I dag har vi studerende i huset til vores lederuddannelse i Strategisk relationel ledelse, og som sædvanlig skal de ud i byen på café og spise frokost.

Men da de sad og nød maden på en café, ringede en anden café for at høre, hvor de blev af! Vi var altså kommet til at dobbeltbooke og 19 lækre sandwiches stod nu uden tomme maver at fylde.

Regningen stod vi selvfølgelig med uanset, og vi havde lige selv spist frokost her i huset, så bruge dem selv kunne vi heller ikke. Og til spilde må de ikke gå – i forlængelse af vores princip om ansvarlighed forsøger vi nemlig også at undgå madspild her på kontoret.

Vi har i forvejen for vane at donere en lille del af vores omsætning til forskellige velgørende formål, og tidligere har vi støttet ”Malawi-pigerne”, som vi kalder dem, via Folkekirkens Nødhjælp. Det har hjulpet flere af kvinderne ud af prostitution og gjort det muligt for dem at uddanne sig og tjene deres egne penge og dermed skaffe deres egen føde.

Men vi kan jo ikke sende friske sandwiches til Malawi, så vi ringede til Reden i Sjællandsgade i Aarhus og spurgte om de gerne ville have 19 sandwiches – og dét ville de heldigvis gerne.

Der er ikke altid langt fra tale til handling, for et kvarter senere bankede vi på hos Reden og fik afleveret vores sandwiches, som Drudenfuss havde været så søde at pakke ind for os. Reden havde næsten lige åbnet – og i disse minutter kan dagens brugere få sig en rigtig lækker sandwich.

De blev glade – og det blev vi også.

 

Så det var en god læring om, at det der umiddelbart kan betragtes som en fejl, som regel kan vendes til noget positivt, brugbart og værdifuldt – på en eller anden måde. Det er de udfordringer, vi står midt i, som er vores afsæt – og ikke altid det perfekte…

Har du også en god historie, som ellers startede med et ups, så vil vi gerne høre den 🙂