Anerkendende ledelse (4 artikler)

Anerkendende ledelse handler om at anerkende de udfordringer, der er, og ikke blot at italesætte det positive, som nogle ynder at fremlægge det.

I artiklerne på denne side, kan du læse vores bud på, hvad anerkendende ledelse reelt er.

  • Systemisk anerkendende ledelse – et nyt erkendelsesgrundlag for ledelsespraksis (2008)
    Anerkendelse, værdsættelse, Appreciative Inquiry og positiv psykologi har bredt sig med stor hast inden for ledelse og organisationsudvikling i den vestlige verden – ikke mindst i Danmark. Tænkningen stammer primært fra USA og har haft fokus på potentialet i at tage afsæt i alt det, der virker. Det har skabt megen energi – men også frustrationer. For hvornår må vi tale om det, som vi synes er svært og vanskeligt? Denne artikel giver et bud på et nyt erkendelsesgrundlag for ledelse, som får vidtrækkende konsekvenser for praksis.
    Forfattere: Carsten Hornstrup & Thomas Johansen (23 sider) 
  • Pædagogiske og organisatoriske stjernestunder – i lyset af en systemisk anerkendende praksis (2006)
    Skal den amerikansk inspirerede tænkning blive til mere end et nyt smart pædagogisk slogan eller en jublende jagt på gode historier – er der brug for en teoretisk opgradering og kontekstafklaring. Forfatteren udfolder i artiklen begrebet Appreciative Inquiry med afsæt i en systemteoretisk optik med en række praktiske eksempler på begrebets pædagogiske rækkevidde.
    Forfattere: Thomas Johansen og Jørgen Gjengedal Madsen (9 sider) 
  • Open Space Inquiry (2004) (artikel på dansk)
    Artiklen giver en introduktion til en enkel og meget effektiv metode til iscenesættelse af organisationsudviklingsforløb, større udviklingsprojekter, kreative møder, konferencer m.m. MacMann Berg har valgt at benævne metoden “Open Space Inquiry”, fordi metoden, som beskrevet i artiklen, forsøger at bygge bro mellem to amerikanske metoder – Open Space Technology og Appreciative Inquiry.
    Forfattere: Allan Vinther Jensen, Jesper Loehr-Petersen og Carsten Hornstrup (19 sider) 
  • AI Practitioner Temanummer (Aug 2009, vol. 11, nr. 3)
    AI Practitioner er et amerikansk online tidsskrift for praktikere, ledere, forskere og undervisere, der arbejder med AI (Appreciative Inquiry) i praksis.
    Et af temanumrene er redigeret af Thomas Johansen og Carsten Hornstrup fra MacMann Berg og stiller skarpt på AI og systemisk tænkning og praksis i Danmark.

    Artikler fra MacMann Berg i dette temanummer:

    • “Introduction to Appreciative, Systemic and Constructionist Ideas and Practices at work in Denmark” (side 3-6)
      Forfattere: Carsten Hornstrup og Thomas Johansen 
    • “From Appreciative Inquiry to Inquiring Appreciatively” (side 7-15)
      Forfattere: Carsten Hornstrup og Thomas Johansen 
    • “Corporate Ethical Scorekeeping: a Systemic Constructionist Appreciative Approach towards Working with Corporate Values” (side 26-32)
      Forfatter: Thomas Specht 
    • “Inquiring Appreciatively – Reconstructing Stress-related problems in a Danish Drug Rehabilitation Centre” (side 33-40)
      Forfattere: Thomas Johansen og Camilla Rebekka Rask 
    • “Systemic Appreciative Evaluation – Developing Quality Instead of Just Measuring It” (side 49-56)
      Forfatter: Malene Skov Dinesen, NovaBerg