De er irriterende insisterende og de gør det hamrende professionelt…

Gennem det sidste halvandet år har MacMann Berg arbejdet tæt sammen med Rødovre kommune omkring skoleudvikling gennem bedre ledelse. Skoleledelserne fra alle kommunens skoler har gennemført et kompetenceudviklingsforløb med fokus på strategisk relationel ledelse i en skolekontekst - med en tæt og insisterende praksiskobling under hele forløbet.

Det er helt klar at kvaliteten er steget voldsomt. Det at vi nu har en fælles referenceramme at snakke ud fra, det har haft en enorm betydning på kvaliteten af ledelsen, siger skolechef John Kronbak fra Rødovre kommune.

Jeg synes de (MacMann Berg) har ageret utroligt professionelt. De er skarpe og tydelige og har ageret eksemplarisk, og det har givet os mulighed for at se betydningen af god ledelse i praksis. Kombinationen af intense uddannelsesdage og praksisopgave, har givet en stor relevant og praksiseffekt for skolelederne, supplerer Lene Rosendal Mortensen, pædagogisk skolekonsulent, Rødovre kommune

– De er irriterende insisterende, og de gør det hamrende professionelt, slutter skolechef John Kronbak med et smil

Vi har fået mulighed for at agere eksemplarisk og parallelt med medarbejdernes aktionslæring, har vi selv arbejdet ud fra en aktionslæringstilgang, med at opstille aktioner for vores egen ledelsespraksis. Og så har vi fået et fælles mindset omkring systemisk og strategisk ledelse. Vi er blevet meget mere tydelige på det der er kerneopgaven, fortæller en glad skoleleder Jens Olsen fra Tinderhøj skole i Rødovre kommune.

Som opfølgning på projektet er vi ved at planlægge næste fase, som bl.a. vil inkludere, at vi følger ledere endnu tættere på praksis.

Vi vil bogstaveligt talt se lederne over skulderen, og på den måde se hvordan de bedriver ledelse i praksis. I lyset af det gennemførte forløb. Hvor lykkes de bedst? Hvor er det stadig udfordrende? Hvordan håndterer den enkelte ledelse og leder de udfordringer? fortæller direktør og chefkonsulent fra MacMann Berg, Thomas Johansen, der har været gennemgående leder af forløbet sammen med chefkonsulent, Jørgen Gjengedal Madsen.

Hør selv John Kronbak, Lene Mortensen og Jens Olsen fortælle om de organisatoriske effekter forløbet har skabt på linket. Har du brug for at høre mere om vores værdifulde erfaringer med skoleudvikling gennem bedre ledelse, er du meget velkommen til at kontakte os.

Se filmen her

Bedste hilsener

Thomas Johansen
Direktør, partner og chefkonsulent